Stare de alertă. Reguli pentru angajatorii care-și reiau activitatea
Autor: Mara Ivan
Data publicării:
Foarte multe reguli de respectat
Foarte multe reguli de respectat
Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale (MMPS) a publicat Ordinul privind măsurile pentru prevenirea contaminării cu noul coronavirus SARS CoV-2 la locul de muncă, pe perioada stării de alertă şi Ghidul pentru revenirea la muncă în condiţii de siguranţă pentru angajaţi şi pentru angajatori

Potrivit ordinului, semnat de ministrul Muncii şi Protecţiei Sociale, Violeta Alexandru şi de ministrul Sănătăţii, Nelu Tătaru, pe durata stării de alertă, pentru prevenirea răspândirii coronavirusului SARS CoV-2 şi pentru asigurarea desfăşurării activităţii la locul de muncă în condiţii de securitate şi sănătate în muncă, toţi angajatorii din sectorul public şi din privat implementează următoarele măsuri:

- reinstruiesc în domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă toţi lucrătorii care au stat la domiciliu în perioada stării de urgenţă, şomaj tehnic, telemuncă, muncă la domiciliu etc., iar reinstruirea trebuie să fie adaptată noilor riscuri reprezentate de infecţia cu SARS CoV-2 şi se va desfăşura în timpul programului normal de lucru al lucrătorilor;
- reprezentanţii lucrătorilor cu răspunderi specifice în domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă au dreptul la instruire corespunzătoare noului risc reprezentat de infecţia cu SARS CoV-2;
- stabilesc activităţile care pot fi continuate şi/sau adaptate, în funcţie de specificul acestora şi de resursele disponibile, şi implementează măsurile necesare pentru reluarea şi/sau menţinerea activităţii, în condiţiile respectării măsurilor de prevenire a răspândirii SARS CoV-2, inclusiv pentru desfăşurarea activităţii în regim de telemuncă sau muncă la domiciliu - care poate rămâne o prioritate;
- identifică riscurile specifice condiţiilor de contaminare epidemiologică şi actualizează documentul de evaluare a riscurilor pentru securitatea şi sănătatea angajaţilor la noile condiţii de desfăşurare a activităţii, în vederea luării măsurilor necesare pentru combaterea răspândirii SARS CoV-2; stabilesc consultări cu reprezentanţii angajaţilor cu responsabilităţi specifice în domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă şi, după caz, cu membrii Comitetului de Securitate şi Sănătate în Muncă.
- să afişeze la intrare şi în cele mai vizibile locuri din unitate regulile de conduită obligatorie pentru angajaţii şi pentru toate persoanele care intră în spaţiul organizat de angajator, cu privire la prevenirea îmbolnăvirilor cu coronavirusul SARS CoV-2;
- să informeze angajaţii, prioritar prin mijloace electronice, cu privire la riscurile de infectare şi de răspândire a virusului, cu privire la măsurile de protecţie şi la regulile de distanţare socială care se aplică în cadrul unităţii, precum şi cu privire la regulile pentru gestionarea situaţiilor în care angajaţii sau alte persoane care au acces la locul de muncă prezintă simptome ale infectării cu coronavirului SARS CoV-2;
- să informeze angajaţii cu privire la precauţiunile universal valabile, respectiv: menţinerea distanţei sociale de minimum 1,5 metri în toate zonele publice, menţinerea igienei riguroase a mâinilor, cu apă şi săpun, timp de cel puţin 20 de secunde sau cu dezinfectanţi avizaţi, ori de câte ori este nevoie, evitarea atingerii feţei cu mâinile nespălate/nedezinfectate, menţinerea igienei respiraţiei: tuse şi/sau strănut (în plica cotului sau în şerveţel de unică folosinţă), rinoree (în şerveţel de unică folosinţă). "După utilizare, şerveţelul de unică folosinţă va fi aruncat în recipientul de colectare a deşeurilor şi se va efectua imediat igiena mâinilor", se spune în document.

Citește și Autorizații suspendate. Românii s-au distrat, patronii, pedepsiți

Limitarea contactului cu alte persoane la maximum 15 minute, la o distanţă de minimum 1,5 metri este o altă cerinţă pentru angajaţi.

Conform ordinului, angajatorii pot asigura echipamente individuale specifice de protecţie împotriva răspândirii coronavirusului SARS CoV-2 (mască de protecţie, mănuşi) prin consultare cu responsabilul cu SSM, funcţie de specificul activităţii, şi au obligaţia de a se asigura că în sediu furnizorii externi, companiile externe, subcontractanţii, persoanele care intră în sediu, publicul/beneficiarii serviciilor prestate, clienţii respectă măsurile de protecţie stabilite de acesta.

Programul de lucru

Angajatorii pot individualiza programul de lucru al angajaţilor (cu deosebire al angajaţilor din grupurile vulnerabile) care desfăşoară activitatea în spaţiu închis, astfel încât să se reducă, pe cât posibil, în funcţie de natura şi specificul activităţilor desfăşurate, contactul direct dintre aceştia, fără a afecta durata programului normal de lucru; pot individualiza programul de lucru al angajaţilor, astfel încât între aceştia să se asigure existenţa unui interval de minim o oră la începerea şi la terminarea programului de muncă, pe parcursul a minim trei ore, în tranşe de minim 20% din personal, fără a afecta durata programului normal de lucru, în cazul angajatorilor cu un număr mai mare de 50 de angajaţi care desfăşoară activitatea în acelaşi spaţiu de lucru.

"Măsura are în vedere inclusiv spaţiile de lucru cu mai mult de 50 de angajaţi, indiferent dacă salariaţii aparţin unor angajatori diferiţi, fără a afecta durata programului normal de lucru", subliniază semnatarii documentului.

În plus, angajatorul mai trebuie să:
- asigure culoare speciale de acces în incintă şi de circulaţie pentru angajaţi, în vederea evitării aglomeraţiei la locurile de muncă; limiteze accesul la zonele comune şi să asigure respectarea normelor de distanţare socială în aceste zone;
- stabilească reguli pentru evitarea situaţiilor accidentale de formare a unor grupuri spontane şi nesecurizate de persoane în incinta instituţiei;
- desemneze un responsabil pentru verificarea temperaturii tuturor persoanelor care intră în unitate/instituţie;
- asigure triajul observaţional al angajaţilor prin verificarea temperaturii acestora la începerea programului de lucru şi ori de câte ori este necesar pe parcursul programului;
- amplaseze dozatoare cu dezinfectant la intrarea în unitate, precum şi în fiecare sector al locului de muncă; interzică accesul în unitate a persoanelor care prezintă simptome de infectare cu coronavirusul SARS CoV-2.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News

Ţi s-a părut interesant acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.

Reperele zilei

DC Media Group Audience

Ştiri Recomandate

Stagnare a creditării companiilor din zona euro

Creditarea companiilor din zona euro stagnează, atrage...

Explozie la Petromidia. Plan Roşu de intervenţie

O explozie puternică s-a produs, vineri, la rafinăria...

Valabilitatea cardurilor de energie a fost prelungită

Veşti bune pentru beneficiarii cardurilor de energie. 

Cumpărături în weekend. Important este ce spune românul

Ce scandal, câteva discuții, dezbateri, câtă zarvă și...

Țările de Jos au deschis prima linie de testare Hyperloop

O nouă eră a călătoriilor începe în Europa odată cu...

Smart Band 8 Pro, un ceas conectat foarte lăudat

Smart Band 8 Pro este unul dintre cele mai competitive...


pixel