Condiții de pensionare. Se cer măsuri pentru lucrătorii din industria navală
Autor: Mara Ivan
Data publicării:
30% din companii nu au renunțat la planul de angajare
30% din companii nu au renunțat la planul de angajare
Federaţia Sindicatelor Libere din România (FSLR) solicită autorităţilor adoptarea mai multor măsuri privind îmbunătăţirea condiţiilor de muncă, de pensionare şi de sănătatea muncii pentru lucrătorii care muncesc în industria de construcţii navale, avertizând că productivitatea sectorului e afectată de condiţiile de muncă precare ale angajaţilor, potrivit unui comunicat remis miercuri de organizaţia sindicală. 

"Starea de sănătate a forţei de muncă din sectorul construcţii nave se degradează, aceasta devenind una precară pe fondul unor condiţii de muncă grele. Este mai mult decât evident că măsurătorile periodice sunt ineficiente, situaţie probată de datele statistice care fundamentează degradarea stării de sănătate a salariaţilor din sector. Utilizarea sporadică a echipamentelor de protecţie folosite pentru a proteja sănătatea şi securitatea la locul de muncă (ventilaţie, etc.), cu 3 zile înainte de măsurătorile periodice sau numai în timpul acestora, pentru a cosmetiza condiţiile de muncă, s-a dovedit o strategie ineficientă care a afectat negativ atractivitatea locului de muncă şi starea de sănătate a salariaţilor generând pe termen lung un impact negativ asupra competitivităţii afacerii", se menţionează în comunicatul transmis de FSLR.

Prin urmare, organizaţia sindicală solicită reducerea vârstei de pensionare la 55 de ani pentru anumite activităţi, posibilitatea pensionării anticipate în domeniu şi combaterea fenomenului de subdiagnosticare a bolilor profesionale.

"Federaţia Sindicatelor Libere din România vă solicită, în vederea asigurării unui cadru etic care protejează atât sănătatea şi securitatea salariaţilor cât şi competitivitatea sectorului, adoptarea următoarelor măsuri: reducerea vârstei de pensionare la 55 de ani cu condiţia existenţei stagiului complet de cotizare într-una din următoarele activităţi specifice sectorului construcţii nave: control nedistructiv cu radiaţii ionizante, izolare cu vată minerală, galvanizare, sablare, vopsitorie, sudură, montare/demontare schele, lăcătuşerie, tubulatura, polizare; oferirea posibilităţii pensionării anticipate a salariaţilor din sectorul construcţii nave pe costurile şi contribuţia angajatorilor, aceştia putând suporta integral sau parţial costurile prestaţiilor aferente pensionării anticipate în condiţiile unor deduceri fiscale; transparentizarea, raportarea şi diseminarea datelor cu privire la starea sănătăţii lucrătorilor din sectorul construcţii nave, demers imperativ necesar combaterii fenomenului de subdiagnosticare şi subraportare a bolilor profesionale; asigurarea unui cadru de control şi monitorizare lunară a condiţiilor de muncă în vederea individualizării factorilor de risc la sănătatea şi securitatea salariaţilor, în special a identificării expunerii lucrătorilor din sectorul construcţii nave la agenţi cancerigeni", se menţionează în comunicatul FSLR.

Citește și Vârsta de pensionare. Se are în vedere modificarea legislației

Sindicatul mai solicită stabilirea şi operaţionalizarea unei metodologii de tip cost-beneficiu în vederea fundamentării politicilor şi deciziilor în domeniul sănătăţii şi securităţii în muncă şi a protecţiei lucrătorilor la nivel de sector şi de unitate; simplificarea procedurilor specifice recunoaşterii, semnalării şi declarării bolilor profesionale în condiţiile existenţei unor discrepanţe majore între rapoartele referitoare la starea de sănătate a salariaţilor de la nivelul companiilor şi bolile profesionale sau accidentele de muncă declarate; operaţionalizarea Comitetului naţional tripartit pentru sănătate şi securitate în muncă, structură inactivă în momentul de faţă.

FSLR menţionează că aproximativ 11.500 de salariaţi lucrează în şantierele navale româneşti, această industrie reprezentând aproximativ 1% din PIB-ul României.

"Condiţiile de muncă din industria navală sunt grele, acestea fiind considerate nu numai inconfortabile dar şi periculoase pentru sănătatea lucrătorilor. Munca în construcţia navală se desfăşoară în principal în aer liber, adesea în condiţii meteo neprietenoase (frig, ploaie, ger, căldură) sau în hale de mare capacitate puţin sau deloc încălzite sau ventilate, hale în care frigul se simte semnificativ iarna iar vara senzaţia de căldură este amplificată. Mai mult decât atât, utilizarea unor echipamente de mare capacitate sau tonaj generează nevoia unei atenţii deosebite deoarece orice eroare poate pune în pericol viaţa lucrătorilor. Riscurile la care se expun angajaţii din şantierele navale sunt unele semnificative în comparaţie cu alte sectoare economice. Riscul de alunecare şi cădere, riscul de explozii sau scurt circuite care pot genera arsuri constituie riscuri zilnice, considerate a fi comune pe şantierele navale, însă nu şi cele mai grave. Riscul apariţiei bolilor articulare pe fondul desfăşurării activităţii în spaţii extrem de înguste în anumite cazuri, azbestoza şi mezoteliomul (cancer al pleurei) reprezintă unele dintre cele mai importante riscuri cu care se confruntă salariaţii din şantierele navale, în condiţiile inhalării de azbest sau de alte diferite gaze utilizate în construcţia sau reparaţia de nave, mai ales în cazul operaţiunilor care presupun sudura sau lucrul în spaţii înguste şi închise specifice unor activităţi precum polizare, sablare sau vopsitorie", se precizează în comunicatul remis de Federaţia Sindicatelor Libere din România.

Organizaţia notează că există companii din industria de construcţii nave româneşti în care 31,08% dintre salariaţi sunt apţi condiţionat în a desfăşura activităţile specifice locului de muncă, iar 30,6% dintre salariaţi sunt inapţi pentru lucrul la înălţime, în condiţiile în care o mare parte din activitate în industria construcţiilor de nave se desfăşoară la înălţime.

"Aceste procente relevă că aproximativ o treime din forţa de muncă este inaptă pentru anumite activităţi sau aptă condiţionat, fiind o pondere scandalos de mare. Incapacitatea temporară de muncă în sectorul construcţii nave se află la un nivel îngrijorător, aceasta putând fi direct sau indirect asociată condiţiilor de muncă deoarece principalele afecţiuni care generează incapacitatea temporară de muncă sunt, conform statisticilor, bolile aparatului osteo-articular şi bolile respiratorii", atrage atenţia organizaţia sindicală.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News

Ţi s-a părut interesant acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.

Reperele zilei

DC Media Group Audience

Ştiri Recomandate

S-a aprobat prelungirea plafonării tarifelor RCA

Guvernul a aprobat actul normativ prin care se...

Creştere a ratei şomajului la nivel naţional

Rata şomajului înregistrată în evidenţele ANOFM în luna...

Bugetele C.E. Oltenia, Romarm şi IOR, aprobate de Guvern

Decizii importante ale Guvernului României, în şedinţa...

Zara, sursă de inspiraţie pentru cei de la H&M

Noua conducere a H&M se inspiră din strategia...

OUG pentru scăderea prețului gazelor naturale

Guvernul României a adoptat o nouă Ordonanță de Urgență...

Ajutoare de urgenţă acordate de Guvern

Pe agenda şedinţei de Guvern de joi se află şi o...

ALROSA a vândut o parte din diamantele sale statului rus

Acțiunile ALROSA au crescut pe fondul informației că...

Rheinmetall, investiție 63 de milioane de euro în Ungaria

Kristóf Szalay-Bobrovniczky, ministrul Apărării din...

Prețul unei clasice genți Chanel a spart pragul de 10.000 €

O geantă clasică a casei de modă Chanel, un model cu...

Iti place noua modalitate de votare pe DCBusiness.ro?

pixel