Cel mai mare eșec din istoria constructorului auto Ford
Autor: Dana Mihai
Data actualizării:
Data publicării:
Ford Edsel - Sursa: Wikipedia
Ford Edsel - Sursa: Wikipedia
Modelul Edsel al companiei  Ford este considerat Titanicul industriei auto, un proiect măreț care s-a terminat cu un dezastru. A fost lansat în 1957 și retras din producție după numai 2 ani, cu un bilanț sumbru: vânzări de doar 84.000 de unități (mai puțin de jumătate din numărul necesar pentru a se atinge punctul de break-even) și pierderi totale de 350 de milioane $, echivalentul a 2,7 miliarde $ în banii de astăzi. 

În anii ’50, compania Ford avea un singur model în clasa medium-price, anume Mercury, în timp ce principalii competitori General Motors si Chrysler, aveau câte trei: Pontiac, Oldsmobile, Buick, respectiv Dodge, DeSoto, Chrysler. Așa că Ford și-a propus să echilibreze situația și să iasă pe piață cu un model nou, care să concureze direct cu mărcile acestor competitori.

Apple tună și fulgeră împotriva Comisiei Europene. Ce-i reproșează


Banii nu erau o problemă deoarece compania venea după un succes frumos cu Ford Thunderbird, care îi umpluse conturile, așa că situația părea foarte favorabilă pentru lansarea lui Edsel, un model “revoluționar”, după cum spuneau oficialii firmei. Doar că planurile optimiste, cu vânzări previzionate de 200.000 de bucăți în primele 6 luni, s-au dovedit complet nerealiste. Publicul american n-a validat Edsel-ul, vânzările au fost submediocre și întregul proiect a fost stopat fără prea mari regrete în 1959.

Ce n-a mers? Unii spun că principalul motiv a fost chiar numele mașinii, ales după prenumele singurului fiu al fondatorului companiei, Henry Ford. Cu siguranță, Edsel nu era un nume extraordinar pentru un automobil, dar nici concurența nu stătea mai bine la acest capitol, cu Oldsmobile (mașina pentru bătrâni) sau Pontiac (numele unui șef de trib indian). Motivele eșecului au fost de fapt altele.

În primul rând, înainte de lansare s-au creat așteptări exagerate legate de acest model. Se vorbea despre o mașină care va marca o piatră de hotar în industria auto, dar nu se dădeau amănunte, strategia era ca totul să fie învăluit în mister.

Așadar, campania publicitară agresivă începută în primăvara lui 1957, sub sloganul “The Edsel is coming”, nu înfățișa mașina în sine, ci doar câte un detaliu al caroseriei. Iar dealerilor le era strict interzis să dezvăluie vreo informație despre mașină, sub amenințarea încetării colaborării. În schimb, era promovată intens ziua de 4 septembrie 1957, așa-numita “E-Day”, când modelul urma să fie prezentat publicului. Dar când această zi a venit, în sfârșit, publicul n-a găsit ceea ce aștepta. Ultra-lăudatul Edsel era o mașină oarecum banală, care suferea din mai multe puncte de vedere.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News

Ţi s-a părut interesant acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.

Reperele zilei

DC Media Group Audience

Ştiri Recomandate

Mai multe servicii BRD nu vor fi disponibile. Anunţul băncii

BRD anunţă noi lucrări de mentenanţă a sistemelor...

De ce România riscă să piardă banii din PNRR. Răspunsul MIPE

Comisarul european Celine Gauer, responsabil în cadrul...

Alți doi Arnault intră în board-ul grupului LVMH

În vârstă de 31 și 29 de ani, Alexandre și Frédéric...

Prețul petrolului s-a stabilizat după o scădere abruptă

Prețurile la cele două referințe de petrol au recuperat...

CEC Bank sărbătorește 160 de ani cu un logo aniversar

CEC Bank sărbătorește anul acesta 160 de ani de la...

Miliardarul care râvnește la Royal Mail, Poșta britanică

Este vorba de miliardarul ceh Daniel Kretinsky care a...

Recordul de vizitatori, doborât: Japonia se întrece pe sine

Japonia nu se poate lăuda cu plaje întinse și însorite....


pixel