Barilul de petrol la 10 dolari. Cea mai gravă criză din ultimii 100 de ani
Autor: Simona Haiduc
Data publicării:
Este cea mai gravă criză a petrolului din ultimii 100 de ani
Este cea mai gravă criză a petrolului din ultimii 100 de ani
Marile companii petroliere au intrat într-o nouă etapă de reducere a cheltuielilor, în condițiile în care prețurile la petrol oscilează între 20 și 30 de dolari/baril. 

Astfel, Royal Dutch Shell a anunțat că va reduce cheltuielile cu 20% sau 5 miliarde de dolari și va renunța, deocamdată, la planul de emitere de acțiuni. La fel intenționează să procedeze și gigantul petrolier francez Total SA și compania norvegiană Equinor.

Grupurile americane ExxonMobil și Chevron analizează programe similare de reducere a bugetelor. Potrivit estimărilor Goldman Sachs, pentru a-și acoperi cheltuielile, Chevron are nevoie de un preț al barilului de 50 de doalari, în timp ce pentru Exxon, prețul corect al fi de 70 de dolari.

Totuși, marile companii sunt mai protejate comparativ cu micii producători de șist, pentru că dispun de combinate de prelucrare a petrolului care, în perioada de scădere a pieței, sunt mai eficiente decât întreprinderile care se ocupă exclusiv de extracția aurului negru. Spre exemplu, uzinele prelucrătoare cheltuiesc mai puțin pe petrol, prețurile mici contribuind la creșterea vânzărilor de produse petroliere.

Citește și Monarhiile petroliere, amenințate de o criză financiară incredibilă

Problema este că, de această dată, marile companii nu mai au o astfel de pernă de siguranță. Pandemia de coronavirus, dar și prețul războiului izbucnit pe piața petrolului au provocat o criză a cererii și ofertei. Consumul de țiței ar putea coborî la 10 milioane de barili pe zi sau chiar mai mult.

Nu contează cât costă aurul negru. Dacă oamenii nu mai folosesc autoturismele, dacă avioanele nu mai zboară, iar consumul mondial se limitează la strictul necesar, nu se poate pune problme unei creșteri a consumului.

De altfel, Financial Times scrie că actuala criză din domeniul petrolier este cea mai gravă din ultimii 100 de ani. Iar un prim factor de influență negativă îl constituie reducerea substanțială a producțiilor industriale în țările afectate de covid-19. Analiștii consultați de publicație cred că piața nu a atins încă pragul minim.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News

Ţi s-a părut interesant acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.

Reperele zilei

DC Media Group Audience

Ştiri Recomandate

Mii de zboruri anulate în toată Europa din cauza unei greve

Veşti proaste pentru cei care au programate, zilele...

Obligații noi pentru bănci față de clienții cu credite

Într-o mișcare care ar putea aduce un val de alinare...

Tesla promite că va fabrica maşini mai ieftine

Tesla a anunţat că va introduce noi modele la începutul...

Germania estimează o creştere economică de 0,3%

Miercuri, în cadrul unei conferințe de presă la Berlin,...

Start-Up Nation. Condiții noi pentru cei care vor să aplice

Ministerul Economiei și Antreprenoriatului propune o...

Tesla propune o nouă mașină-minune. Cât mai repede posibil

Și ce dacă rezultatele financiare pe primul trimestru al...

Boeing va plăti în avans pentru a-și menține producția

Producătorul american de avioane Boeing va plăti un...

Iti place noua modalitate de votare pe DCBusiness.ro?

pixel